Past weeks

Joni Salovaara, 07 kesäkuuta 2011
Muutama viikko on taas vierähtäny hetkessä, joten tässä vähän yhteenvetoa kuluneesta. Viikko sitten olin Vierumäellä voimavalmennus-seminaarissa. Viikonlopun ylitse kestäneellä seminaarilla tutustuttiin painonnoston saloihin ja mukana oli muidenkin lajien ammattivalmentajia ja kilpailijoita. Pääsimme myös itse tekemään paljon ja testailemaan erilaisia harjoitteita. Kaikin puolin todella antoisa viikonloppu ja yksi parhaista seminaareista, joilla olen ollut. Vierumäki muutoinkin on toimiva mesta. Seminaarissa luennoitiin myös urheiluvammoista voimaharjoittelussa ja ravinnosta. Ravintoluennot ovat usein aika samankaltaisia, mutta kuitenkin aina tarttuu joitain hyviä asioita ja oppii uutta. Olen ravinnon suhteen vielä aika vasta-alkaja ja tällä kertaa opin niinkin yksinkertaisen asian kuin erilaisten proteiinien yhdisteleminen optimaalisempaan suuntaan palautumisen kannalta. Omassa ruokavaliossani suosin paljon ns. superfoodeja, joista ei tällä kertaa ollut aikaa siellä keskustella, vaikka joku niistä yritti jotakin kysyäkin. Superfoodit-sana on vähän turhankin mahtipontinen, mutta toisaalta herättäähän se jonkin asteista kiinnostusta, kun jokin on super. Itse yritän käyttää luonnollisia ja ravinnerikkaita lähteitä ja nuo ns. superfoodit kuuluvat siihen kategoriaan. Esimerkiksi mustikka on superfoodia ja pensasmustikat on ollutkin isoin rahareikä tässä alkukesästä. Väitän pystyväni syömään litran laatikon jossain ennätysajassa. Mustikoiden lisäksi tulee päivittäin käytettyä erilaisia, ehkä vähän eksoottisempia foodeja, kuten kuivattuja marjoja (goji,mulberry), maca-jauhetta, spirulinaa, hamppu- ja kookos-öljyä sekä udo-öljyä, sitten kun saan sen postista noudettua. Tossa muutamia perstuntumalta. Kyllä niistä hyvää fiilistä ja monipuolisuutta syömisiin saa. Varsinkin kaikenlaiset smoothiet ja pirtelöt ovat loistavia. Itse en ole niin perso makuasioissa, niin minua ei haittaa, vaikka ei ihan joka kerta suussa sulavaa herkkusörsseliä onnistuiskaan tekemään. Kannattaa tässäkin muistaa vanha sääntö, että jos jokin on tosi hyvää ja makeaa, on siinä oltava jotain vikaa. Lisäksi intterneetissä kun foodeja tilailee, löytyy yleensä samasta paikasta hyviä reseptejä ja ohjeita niiden käyttöön. Tällä viikolla, ja myös vielä ensi viikonkin, opistollamme on ollut jälleen huippu opetusta, kun Lucio Linhares on ollut opettamassa jiu-jitsun saloja. Viikonloput ovat leirityyppisiä siten, että lauantaina ovat kahdet harjoitukset ja sunnuntaina vähän pitempi yksittäinen harjoitus. Sunnuntain harjoituksen kesto on kaksi tuntia. Viikolla harjoituksissa käydään läpi pienempi määrä tekniikoita ja painitaan enempi tilanne-eriä. Tänä lauantaina skippasin kuitenkin jiu-jitsun ja suuntasin Porvooseen, jossa Ville Aallon salilla (Very-Blac- Corner) oli pystyottelu/sparri-leiri. Sali oli kaikin puolin varsin toimiva ja saman katon alla pääsee reenaamaan myös crossfittiä kamppailulajien lisäksi. Ville on käynyt vaadittavat kurssit ja on haalinut paljon erilaisia välineitä monipuoliseen crossfit ja fysiikka harjoitteluun, sekä on todella innostunut opettamaan ja kertomaan lajista, joka on kaikin puolin mielestäni ihan kurko. Tapasin siellä Vierumäen seminaarilla myös yhden maailman kovakuntoisimmista miehistä ja Crossfit games:in vuoden 2009 voittajan Mikko Salon, joka piti myös mahtavan luennon lajista sekä omasta harjoittelustaan. Ensimmäinen harjoitus Porvoossa oli Lumilammen Miikan ohjaama ja potkunyrkkeily painotteinen. Teimme useamman sparrierän pelkillä käsillä, kun taas Villen vetämissä thai-nyrkkeily harjoituksissa otettiin useampi erä vastapainoisesti pelkästään jaloilla. Harjoituksien välissä kävimme keskustassa syömässä ja tapasimme tietenkin paikallisia julkkiksia kuten Dahlbackan Jaakkoa ja Vänttisen Marcusta :D. Maittavan lounaan jälkeen hiljennyimme luennolle, jonka aiheena oli henkinen valmistautuminen. Mielenkiintoisia asioita ja huomasin tekeväni niitä mielikuvaharjoitteita joskus oikeinkin. Sunnuntaina omalla salilla harjoiteltiin mattotekniikkaa muutaman tunnin ja loppujumpaksi vedettiin leukoja, jottei t-paidan hihat enää lepattaisi.  Tällä viikolla lajipainotteista harjoittelua Lucion opeissa ja sen jälkeen painotusta taas fysiikka puolelle. Rok.
comments powered by Disqus