Ruokapuhetta

Katarina Tunturi, 27 helmikuuta 2011
Diettaaminen. Mitä se oikeastaan tarkoittaa? Mitä se tarkoittaa sinulle? Itse ajattelen olevani aina dietillä ( Whatö?%?). Kuulostaapa tylsältä ja rajoittuneelta. Ei, päinvastoin. Di et= latinaa joka tulee sanoista tapa elää, selventää miten diettaamisen koen. Se on elämäntapa. Itse dietti-sanalla  on vain monta merkitystä, mikä kenellekin. Selväähän on se että elämäntapa ja tavoitteet muokkaavat ruokavaliota, mutta se elämäntapa on juuri se ydin.... annan kaksi esimerkkiä, ensimmäisessä on kisaan valmistavan ruokavalioni yksi tyypillisin ruokavalioni helmikuussa 2011 ja toisessa eilisen päivän off-vedos...näette eron, mutta kun katsotaan isoa kuvaa, niin käytännössä homman runko on samantyyppinen vaikka olinkin ekassa ketolla ja nyt syön myös hiilaria sen mitä keho tarvitsee silloin kun siltä tuntuu. Oma fiilis kertoo parhaiten, mitä tarvitsee ja siihen paras opettaja on pysähtyminen. Kannattaa kokeilla, pysähtymistä nimittäin...siten pääsee hyvin lähelle itseään. Ruokavalion toteuttaminen sinällään on hyvin helppoa, kun tekee itselleen selväksi MITÄ haluaa. Kun on päättänyt mitä haluaa ja ottaa selvää miten siihen päästään niin itse ruokavaliosta saa helposti tehtyä innostavan tavan pitää itsensä tyytyväisenä. Ei mene energiaa pähkäilyyn, että pitäisi vaan tsempata, mitähän sitä sit söis, turhaan vastusteluun, ajan haaskausta ja voimavarojen. Itse nautin paljon syömisestä ja laadukkaan ruuan hyvä puoli on se että vähempi riittää. Ei tarvitse vetää kaksin käsin kun syö kunnon ruoka-aineista tehtyjä aterioita. Tässä ne kaksi päivää helmikuulta 2011; Kisaan valmistavan dietin päivä;( treenipäivä) 1.) omega-kananmuna 55g valkuaisia 130g avokadoa n.60g pellavansiemenrouhetta 10g  ja kauraleseitä 15g 2.) naudanfilettä 120g parsakaalia,pinaattia, herkkusieniä oliiviöljyä 5g 3.) rahkaa 125g Whey + ( mansikan makuista : ) ) 15g avokadoa 1/2, eli noin 60g muutama vadelma eli noin 30g  ja jääkuutio, ja tilkka vettä - kaikki sekaisin blenderissä ja lusikoiden alas, paras diettiherkku ikinä :) 4.) Extremen Whey Max 30-50g, josta puolet treenin aikana, puolet treenin jälkeen 5.) lohta 120g parsaa, vihersalaattia runsaasti ... 6.) munanvalkuisia 200g kookosöljyä 5g manteleita 5g Ja sitten eilinen off-päivä:( ei salitreeniä) raejuustoa 100g valkuaisia 100g kookosöljyä 5g , lesitiiniä 5g kauralesettä 40g mansikkahilloa, itse tehtyä 20g 2.) hirven jauhelihaa 120g kaalisekoitusta tummaa 85% suklaata 15g 3.) proteiinipatukka 50g !!!! olipa hyvää pitkästä aikaa, nams 4.) kanaa 100g vihanneksia oliiviöljyä 5.) naudan jauhelihaa 130g parsaa, tomaattia, kurkkua, porkkanaa rypsiöljyä ruisleipäviipale 30g 6.) Iltapalamix blenderissä: rahkaa 125g night time 20g avokadoa 60g marjasekoitusta 100g vanilja-aromia ( sokeritonta) ja steviaa pari tippaa Ruoka-aineita vaihtelen paljon, paljon punaista lihaa,vihanneksia, erilaisia hyviä rasvoja, myös voita!!! Kyllä, voita sen olla pitää, mutta määrät onkin se juttu. Tumma suklaa on myös päivittäinen nautinto kuten myös laadukkaat kahvit ja teet. Vehnäiset eli pullat, keksit ja patongit ovat satunnaista pahetta, sillä tiedän mistä tulee hyvä olo ja vehnä ei sovi minullekaan...en siis ole poikkeus! Toki joskus kun niitä pullia alkaa leipomaan, niin omasta kuormasta tulee kyllä maisteltua ja nautiskellen ;) Kaloreita en laske vaan syön jos on nälkä, jos ei ole niin nautin pienemmän aterian vain lääkkeeksi, henkipitimiksi.  Syön kulutuksen mukaan eli raskaampina treenipäivinä tankkaan treenin jälkeen enemmän ja syön myös ulkona, tosin yleensä seisovasta pöydästä josta saa valita itse :) Olenkin ihannepainossani vaikka en vaa'alla käy, tiedän sen kun mahdun suitsait tavoitefarkkuihini! ;) Lisäksi menee liuta vitamiineja, joista tärkeimmät ovat vahva B-vitamiini, c-vitamiini, omegat, kalkki, sinkki, magnesium sekä kivennäispitoinen himalajin ruususuola ja harmaa merisuola...veteen, palkkariin, lisukkeena. Suolaa menee vähintään 10g päivässä ja vettä ainakin 4 litraa. Lisäravinnearsenaalin tärkeimmät ovat heraproteiini, isolaatin nimeen allekirjoitan kuin kiveen. Koosteprotskua käytän tällä hetkellä, suosikkini on ylivoimaisen hyvänmakuinen Extremen Whey Max, parasta nirsompaankin makuun! Glutamiini ja arginiini toimivat myös. Kreatiineista luotan monohydraattiin, myös etyyliesterimuotoiset ovat testauksen alla. Uskon yksinkertaiseen, kun isot linjaukset on  kunnossa pysyy itsekin kunnossa :) . Mielessä siintää usein jo kesä ja  helle ja paras kesäkuntoni ikinä...ja nyt lenkille lamps!
comments powered by Disqus

Uusimmat kirjoitukset


Katsaus taakse ja askel eteenpäin 30.12.2012

Marraskuu ja treenit kovenee 11.11.2012

Elän, en vain hengitä, siis TREENAAN! 07.10.2012

SM-pronssia! 12.09.2012

Loppusuoralla... 19.08.2012

Kuukausi kisoihin, uu jeah! 11.08.2012

Dietin puolivälissä 01.08.2012

Koontia tärkeimmistä 22.07.2012

Se alkoi taas...vihdoin! 26.06.2012

Kesäkuulumisia 19.06.2012

Maistuvat protskuletut!!! 12.05.2012

Tasanteella 12.05.2012

Loving this season, spring :D 29.04.2012

Kisafiilistelyä osa 1., sijoitus kisassa 2. 17.04.2012

Vika viikko, viimeistelyä vaille... 07.04.2012

Tunnelmia 2 viikkoa ennen kisaa :) 31.03.2012

Samaa rataa. 27.03.2012

Laturissa kiinni, huomenna kulkee :) 22.03.2012

4 weeks out....uuh! 18.03.2012

Pikapäivitys 10.03.2012

Visualisointia ja bikinibodyn ainesosia 04.03.2012

Viikko fitness-fiiliksiä 29.02.2012

Keventelyä 22.02.2012

Burn baby burn!!! 12.02.2012

Lepopäivä. 02.02.2012

pallona pompin mä vain.... 27.01.2012

Katan kuulumisia 14. diettiviikolta :D 21.01.2012

Ilmassa on taikaa... 24.12.2011

Mielikuvaharjoittelua 29.11.2011

Positiivista 'Manse' fitnessenergiaa 23.11.2011

24 tuntia 18.11.2011

Pari sanaa itsekkyydestä 09.11.2011

Viikko 3. 04.11.2011

Epätrendikästä ruokaa! 25.10.2011

Ajatuksiani dietin alkumetreiltä... 21.10.2011

Älä valita- ala valita! 14.10.2011

Ota rennosti, chillaa sisko! 02.10.2011

LPR - kisakuumeilua 24.09.2011

'Mukavaa' 21.09.2011

Tampere visit 16.09.2011

Ihana kamala jalkareeni 12.09.2011

koontia 09.09.2011

Syksyä ilmassa 01.09.2011

alkuviikon voimistelut 23.08.2011

Kuinka ihania ovatkaan... 21.08.2011

Silver Gym ja viikon 2.treeni 16.08.2011

Pinnan alla ... 14.08.2011

Virkistävää vaihtelua 07.08.2011

Jumpattu on. 05.08.2011

Heinäkuun helteiset 30.07.2011

Feeling goood 07.07.2011

Jussin jupinat 23.06.2011

Päivän treeni(t) 15.06.2011

Lepopäivän kootut ja maistuva smoothie mmmm... 14.06.2011

Tää on Se päivä.. 04.06.2011

'True' blogger, me ;) 26.05.2011

Portaita, mäkiä ja bodaamista 15.05.2011

Tuulispää on the road :) 08.05.2011

Pääsiäisestä Vappuun 27.04.2011

Viikkopäivitystä pääsiäisen alla... 17.04.2011

Spurttailua 10.04.2011

pikkupikkubikinit :) 03.04.2011

'Kehonkuunteluviikko' 26.03.2011

Valmennus-infoa :) 20.03.2011

Kevätmielellä.... :) 16.03.2011

Reenaa reenaa!!! 07.03.2011

Ruokapuhetta 27.02.2011

Välitilinpäätös 22.02.2011

Lämmin ajatus sinulle :) 14.02.2011

Niiskuneiti tuulettaa :) 12.02.2011

matkalla... 05.02.2011

Huh ja huokaisu 05.01.2011

Vuoden eka 01.01.2011

Vuoden paras päivä :) 31.12.2010

Hyörimistä ja pyörimistä... 30.12.2010

Jouluisia hajatelmia 24.12.2010

Raatajan TOP kymppi 18.12.2010

Päivittelyä :) 11.12.2010

Elämä on valintoja 05.12.2010

pumping pumping 30.11.2010

Jumppa on kivaa :) 25.11.2010

Päivien viemää... 18.11.2010

Pertsaperjantai ;) 12.11.2010

Torstain turinat 04.11.2010

Pauliina rocks! 31.10.2010

Fiiliksii... 28.10.2010

Tuliaisia Kultsalta: MOTIVAATIOTA!!! 25.10.2010

Voihan nuhanenä. 16.10.2010

Exposta arkeen 13.10.2010

Arki. 05.10.2010

Lepopäivä. 02.10.2010

Treenit x 3 29.09.2010

Lauantai-illan rapinat ja pohdinnat... 25.09.2010

puurohullu 20.09.2010

Huh ja puh... 18.09.2010

Perjantain parhaat :) 10.09.2010

Katan syysterveiset Go4fit:n lukijoille 05.09.2010